معاونت فرهنگی و دانشجویی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

  • 1403/04/10 - 07:59
  • - تعداد بازدید: 216
  • - تعداد بازدیدکننده: 209
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z4X
دکتر سید ابراهیم موسوی فرد مدیر اداره تعالی فرهنگی

فرهنگ، اصلی ترین عنصر موثر بر دانشگاه در انتخابات حال و دولت آینده

فرهنگ به عنوان روح کالبد هر جامعه، برایند عادات و اعتقادات و تفکرات و آرمان‌هایی است که به آن جامعه اختصاص دارد. بی تردید بخشی از این عادات و اعتقادات جوششی است که از نسل گذشته به نسل حاضر رسیده و بخشی نیز ناشی از کوششی است که ثمره تلاش نسل حاضر است.

دکتر سید ابراهیم موسوی فرد مدیر اداره تعالی فرهنگی: dr.mosavifard,

به نقل از مفدا_جهرم، در گفتگوی اختصاصی با دکتر سید ابراهیم موسوی فرد، مدیر اداره تعالی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جهرم عنوان شد: فرهنگ به عنوان روح کالبد هر جامعه، برایند عادات و اعتقادات و تفکرات و آرمان‌هایی است که به آن جامعه اختصاص دارد. بی تردید بخشی از این عادات و اعتقادات جوششی است که از نسل گذشته به نسل حاضر رسیده و بخشی نیز ناشی از کوششی است که ثمره تلاش نسل حاضر است. لذا فرهنگ گیاه خودرو نیست و همه آنچه به عنوان نشانه‌ها و یا مظاهر فرهنگی هر ملتی شناخته می‌شود، بی‌تردید بذر آن توسط دستی افشانده شده است. دستی که گاه پیدا بوده و گاه ناپیدا؛ از درون خانه تا داخل کلاس‌های مدرسه، تا فضای خیابان و تلویزیون و شبکه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای و اینترنتی، تا تبلیغات جهانی و صد البته تبلیغات و برنامه‌های انتخاباتی.

مدیر اداره تعالی فرهنگی دانشگاه، همچنین اظهار داشت: در آن روی داستان؛ فرهنگ و اقتصاد چنان تنیده در هم و تنگاتنگ هم در حرکتند که از یک طرف فقر دیوار به دیوار کفر است و از طرف دیگر قناعت ثروتی است بی‌پایان.! پس مهم است که کدام نگاه فرهنگی بر دستگاه اجرایی کشور حاکم شود و کدام نهال فرهنگی در سال‌های آینده آبیاری گردد.

وی در ادامه افزود: این روزها تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه‌های ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است. بالطبع هنوز هیچ کاندیدی به قدرت نرسیده تا برنامه‌های اقتصادی وعده داده شده خود را کلنگ بزند، اما به واسطه رفتارها، وعده‌ها و مطالب مطرح شده در تبلیغات و مناظرات، بذر فرهنگ در دولت آینده در حال پاشیدن است. هر کاندید در حال پاشیدن بذری است تا در صورت جوانه زدن و انتخاب آن توسط مردم، نهال آن را در دولت خود آبیاری کند.

: بدیهی ست که فرق باشد در نتایج اقتصادی-اجتماعی بین بذر فرهنگ مصرف گرایی با بذر فرهنگ تولید، بین فرهنگ نگاه به داخل و فرهنگ نگاه به خارج، بین فرهنگ خودباوری و فرهنگ خودباختگی، بین فرهنگ راحت طلبی و فرهنگ کار، بین فرهنگ فسادستیزی و فرهنگ آقازاده پروری، بین فرهنگ مچ‌گیری و فرهنگ خدمت، بین فرهنگ استدلال و فرهنگ استهزا، بین فرهنگ اتحاد و همدلی و فرهنگ جناح گرایی، بین فرهنگ دلالی و سوداگری و فرهنگ کارآفرینی، بین فرهنگ خام فروشی و فرهنگ بهره‌وری، بین فرهنگ مسئولیت پذیری و فرهنگ مسئولیت گریزی.

: در کشور ما، دانشگاه به دلیل ماهیت فرهنگی - آموزشی خود به عنوان محل اصلی آموزش و پژوهش و کارآفرینی جوانان به شدت تحت تاثیر نگاه و رویکرد فرهنگی دولت هاست. نگاهی که می‌تواند مهاجرت نخبگان و جدیدا نیروی کار تحصیل کرده را سرعت بخشیده و یا معکوس کند، فضای دانشگاه ها را ببندد، رها کند و یا هوشمندانه کنترل نماید، پژوهش و فعالیت‌های دانش بنیان و کارآفرینانه را اولویت دهد یا مسکوت گذارد، معلمی دانشگاه را شغل انبیاء و شغل انسان سازی بداند یا آنها را در پیچ و خم مشکلات مالی رها کند، دانشگاه را مبدا همه تحولات بداند یا علم و دانش و دانشگاه و دانشگاهیان را در اولویت‌های آخر خود قرار دهد...

وی در پایان گفت: اکنون، مطالبه و انتخاب در دستان ماست. این مطالبه و انتخاب ماست که تقدیر حداقل ۴ سال آینده دانشگاهیان را رقم می‌زند.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 1885
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت