معاونت فرهنگی و دانشجویی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

شیوه نامه اجرایی  دانشجویان دارای افت تحصیلی اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی جهرم

مقدمه:

موفقیت تحصیلی یک شاخص مهم عملکرد موفقیت آمیز هر محیط آموزشی می باشد. دانشگاههای علوم پزشکی کشور محل تحصیل و پرورش نخبه هایی است که سرمایه های ارزشمند معنوی و انسانی جامعه محسوب می شوند. لذا هر نوع اقدام در جهت رشد و بهبود عملکرد تحصیلی و پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان و یا درمان آنان یکی از اهداف و رسالتهای مهم مراکز مشاوره دانشگاهها می باشد. در این راستا شیوه نامه اجرایی افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم به شرح ذیل تدوین  می گردد.

 

  1. -    مطالعه منابع علمی درباره افت تحصیلی و مدلهای درمانی و مشاوره ای برای دانشجویان افت تحصیلی و تدوین یک مجموعه علمی در این زمینه.
  2. -    تنظیم برنامه طرحهای مورد نیاز، پیش بینی بودجه و امکانات لازم در ارائه خدمات فوق.
  3. -    حداقل دو هفته پس از پایان نیمسال تحصیلی، دانشجویان مشروطی و دانشجویانی که معدل آنها کمتر از 13 است به تفکیک رشته و دانشکده از طرف مدیریت آموزش دانشگاه و یا دانشکده ها به  اداره مشاوره و سلامت روان و اساتید مشاور دانشکده ها ارجاع داده شوند.
  4. -    چنانچه دانشجویی تمایل به استفاده از خدمات مشاوره ای برای بهبود عملکرد تحصیلی خود را ندارد با امضاء تعهدنامه که به پیوست می باشد مسئولیت عدم مراجعه خود را به عهده خواهدگرفت.
  5. -    پرونده مشاوره­ای برای دانشجویان دعوت شده، در اداره مشاوره و سلامت روان تشکیل خواهد شد. پرونده مشاوره ای شامل کلیه اقداماتی است که برای دانشجویان مشروطی به عمل       می آید، مانند: فرم تعداد تماسهای تلفنی، فرم مصاحبه تشخیصی، اقدامات درمانی ، ارجاعات، پیگیری های آموزشی، ارزیابی اثربخشی مشاوره برآنان، اظهارنظر مشاوران درمورد دانشجو)
  6. -    چنانچه بنا به تشخیص اداره مشاوره و اساتید مشاور دانشجوی افت تحصیلی به آنان ارجاع شده است، امکان اثربخشی درمان در آن ها وجود ندارد و به دلیل وجود علایم بالینی متعدد، دانشجو مجددا دچار افت تحصیلی می گردد لازم است براساس آئین نامه تعامل با دانشجویان آسیب پذیر روانی، مورد در کمیته روان شناختی موضوع شیوه نامه فوق، بررسی و در صورت لزوم برای دانشجوی مذکور تقاضای حذف ترم، مرخصی تحصیلی و ... درخواست گردد.
  7. -    به هیچ عنوان دانشجویان دعوت شده، توسط اموزش دانشکده ها تا حصول نتیجه و درمان مناسب به حال خود رها نشوند تا نتایج مفید حاصل شود.
  8. -    در شروع هر نیمسال تحصیلی(ماه اول) برای دانشجویانی که به مشاوره دعوت شده اند و نسبت به سال گذشته موفقیت لازم را کسب نموده اند توسط آموزش دانشکده ها  تشویق کتبی صادر گردد.
  9. -    کارگاههای آموزشی لازم جهت درمان و پیشگیری از افت تحصیلی برای دانشجویان طراحی گردد.
  10. -از آنجایی که عمده دانشجویان مشروطی در هر نیمسال دانشجویانی هستند که در نیمسال یا نیمسالهای قبل معدل آنان بین 13-12 بوده است، ضروری است طی نامه پیوست یا مشابه آن از آنان جهت مشاوره دعوت به عمل آید و در صورت نیاز برای آنان جلسات مشاوره فردی یا گروهی برگزار گردد.
  11. -درصورتیکه دانشجو پس از اقدامات متعدد در ادامه تحصیل در رشته خود دچار مشکل است، باید نسبت به تغییر رشته برای او اقدام انجام گیرد.
  12. -نتیجه مصاحبه ها و روند درمان دانشجوی افت تحصیلی به شکل محرمانه و با رعایت رازداری در کمیته پیشرفت تحصیلی پایان هر نیمسال ارائه خواهد شد.